Inleiding
Nadat ik enkele jaren door verschillende oorzaken niet meer naar Groot-Brittannië kon reizen had ik nu weer de mogelijkheid om de 'oversteek'
te maken, wederom per trein. Door de drukte van mijn werkzaamheden voor deze website en vooral de service 'Vakantieplan op Maat' besloot ik pas
in oktober te gaan al was dat ook altijd al wel een wens omdat je het prachtige landelijke Engeland en Schotland dan ook eens in herfstkleuren
kunt zien. Dat bleek vooral spectaculair in Schotland. Vanwege de kans op minder goed weer besloot ik wel enkele serieuze wandeldagen in te
plannen maar voor de rest toch ook vooral bruisende steden, historische kathedraalstadjes, enkele pittoreske dorpen, musea en landhuizen/kastelen te bezoeken. Het weer
bleek op de eerste dag na overigens prima te zijn. In Schotland werd het op den duur zeer fris (graad of 5) maar ook vrij zonnig dus dat was
een mooie meevaller. De laatste dag in de hoofdstad was het 20 graden dus het weer kan in oktober nog alle kanten uitgaan. Het was overigens de bedoeling om 3 nachten
in
Leeds te blijven maar mijn trein vanuit Londen reed niet door een ongeval ergens bij de route en de andere treinen naar het noorden waren
daardoor helemaal vol. Ik besloot al snel niet te wachten op het station maar gewoon nog een extra dag in Londen te blijven. Daar is immers zoveel te zien. Geen straf.
Na jaren van mazzel (nooit vertragingen) moest pech op dit vlak er eens van komen. Ik ben de volgende dag gelijk om 6 uur 's ochtends met de trein vertrokken om zoveel
mogelijk uit mijn dag in en rond
Leeds te halen. Dat is goed gelukt.
De reis ging van Londen (4 nachten) naar de grote
Noord Engelse stad
Leeds met ook heel mooie uitstapjes naar mooie locaties in landelijk
West Yorkshire. Daarna volgde de
mooiste treinreis door Engeland naar de grote Schotse stad
Glasgow. Vervolgens naar het dorp/stadje
Pitlochry in de bosrijke
natuur van
Perthshire, onderdeel van de zuidelijke
Highlands, bergachtig terrein dus. Hier heb ik flink gewandeld icm met
het bezichtigen van mooie locaties. Na dag 12 ging de reis weer zuidwaarts naar Engeland. De twee bestemmingen daarop waren twee prachtige compacte kathedraalsteden met
dus schitterende kathedralen. Het gaat hier om
Durham in noord Engeland en
Lincoln in de
East Midlands. Afsluitend nog een dag in Londen
waar ik toen het voormalige huis van
Charles Dickens heb bezocht.
Je leest er alles over in de dagverslagen.
Opmerking: bestemming 8 is dezelfde als nr2 (Londen)
De kaart
Op de kaart hierboven zie je trouwens dat ook Rotterdam is aangeven. Ik woon namelijk in de provincie Groningen en ik besloot om het wat kalm aan te doen en eerst een
nacht in Rotterdam te blijven om dan gelijk de volgende ochtend per trein naar Londen te gaan. In het najaar van 2024 kon je helaas niet direct per trein naar Londen
omdat er werkzaamheden waren op het station van Amsterdam. Daardoor was er geen ruimte voor de douane en die hele terminal verplaatsen naar Rotterdam was dus ook geen mogelijkheid.
Kortom: ik moest via Brussel Zuid zoals dat tot enkele jaren terug ook altijd ging. In de loop van 2025 kun je gelukkig gewoon weer direct per trein vanuit Amsterdam of Rotterdam naar Londen.
De terugweg kon overigens wel zonder overstappen in Brussel. Nadat je de Eurostar uitstapt hoef je namelijk niet nog eens door de douane.
Reisverslagen per dag
Trein naar Londen + Groot-Brittannië
Onder de knop hieronder kun je de Eurostar boeken naar Londen. Je kunt (terwijl ik dit typ) dus tijdelijk niet direct vanuit Amsterdam en Rotterdam
naar Londen per trein. Je moet eerst overstappen in Brussel Zuid. In de loop van 2025 moet dat wel weer kunnen. De terugweg kan dus wel direct zoals ik al eerder uitlegde
op deze pagina. Woont u in België? In dat geval is Brussel Zuid waarschijnlijk de meest handige opstapplaats. Als u in Groot-Brittannië bent dan zult u merken
dat elke regio zijn eigen spoorwegmaatschappij heeft. In sommige delen rijden zelfs meerdere maatschappijen. Deze rondreis heb ik gereisd met de
London North East Railway (LNER), de
East Midlands Railway (EMR),
Northern en
Scotrail. Dat lijkt voor het kopen van kaartjes misschien ingewikkeld maar dat is het niet. Als je online kaartjes wilt kopen (doe ik altijd)
dan kun je elk kaartje bij elke spoorwegmaatschappij kopen. Daartoe zijn ze verplicht. Ik had al een account bij de
Grand Central Railway dus
die heb ik gebruikt voor de aanschaf van elk treinticket.
Welke typen kaartjes kun je zoal aanschaffen? Je kunt oa kopen:
anytime, off peak en
advance kaartjes. De eerste is
een gewoon kaartje die de hele dag geldig is en dus het meest prijzig.
Off peak is voor de daluren en dus wat goedkoper.
Advance
is vaak veel goedkoper want dat is een kaartje voor een specfieke dienst en dus alleen dan geldig. Advance tickets zijn altijd met zitplaatsreservering. Deze kaartjes kun je het beste zo
vroeg mogelijk kopen want dan zijn ze vaak het goedkoopst. Naarmate de trein voller geboekt raken gaat de prijs omhoog. Dergelijke kaartjes kopen kan een hele smak geld schelen.
Dit kan overigens niet altijd. Voor sommige diensten kun je alleen gewone kaartjes kopen. Dat zijn dan vaak sowieso geen dure ritten.
Elke spoorwegmaatschappij heeft dus een eigen app. Wil je net als ik ook die van
Grand Central gebruiken? Kijk dan hieronder.
Hieronder zie je ook de app van LNER, ook één van de mogelijkheden.
➦ App downloaden:
Grand Central app |
LNER app (app store)
OS Maps
Voor het wandelen - zowel in de natuur als in de stad - maakte ik gebruik van de app van OS Maps. De
Ordnance Survey
is de organisatie die de paden en wegen van Groot-Brittannië perfect in beeld gebracht heeft. Ze verkopen papieren kaarten en ook kun je dus de app
gebruiken waarbij je die kaarten ook op je iphone kunt bekijken in combinatie zelfs met gps. Die gps werkt op basis van satelietsignaal dus die
werkt ook als je ergens geen signaal hebt met de mobiele telefoon. Als je een papieren kaart koopt van een bepaalde streek dat krijg je gratis de optie om die
kaart ook online te gebruiken op jouw mobiel. Je kunt echter ook - en dat heb ik gedaan - een maandabbonnement nemen voor een euro of 7 (pin
me niet vast op de precieze prijs) en kun je online kaarten gebruiken voor heel het land. Dat is echt spotgoedkoop. Een jaarabbonement kost nog een stuk minder
als je het omrekend per maand. Je kunt dan ook zelf routes intekenen en die routes opslaan voor later gebruik. Ideaal spul. Maar let op: gebruik
je de kaarten voor '
the outdoors'? Zorg dan dat je ook een papieren kaart hebt of toch in ieder geval de route goed voorbereid
van te voren in het geval je de telefoon toevallig kwijtraakt. De app kun je overigens downloaden in de appstore van bijvoorbeeld Apple.
➦ App downloaden:
OS Maps in de Apple appstore