Kanalen en sluizen in Groot-Brittannië

Pottenbakkerij en kanaalboot in Stoke-on-Trent, Engeland Hebden Bridge aan het kanaal in West Yorkshire De Foxton Locks in Leicestershire, Engeland Hebden Bridge aan het kanaal in West Yorkshire Hebden Bridge aan het kanaal in West Yorkshire Anderton Boat Lift in Engeland Bingley Five Rise Locks in West Yorkshire, Engeland Camden Lock in Londen Pontcysyllte Aqueduct in Wales Fort Augustus in Schotland Falkirk Wheel in Schotland National Waterways Museum in Glouceste Bradford-on-Avon in Engeland

De aangelegde waterwegen

Groot-Brittannië is een land (eiland) met een karrevracht aan historische bouwwerken maar dat beperkt zich niet alleen tot het land. Zo zijn er eeuwen geleden - vooral in en na de 18e eeuw - tal van kanalen aangelegd om het verkeer van goederen te vergemakkelijken, vooral veel in Engeland maar uiteraard ook in Wales en Schotland Tijdens de aanleg waren er nog geen treinen en zeker geen auto's dus dat was een grote vooruitgang voor wat betreft het binnenlandse goederenvervoer. Tegenwoordig worden de kanalen veel bevaren door mensen die voor hun plezier het landschap en waterlandschap willen aanschouwen. Men gebruikt dan vaak een zogenaamde narrow boat, een smalle kanaalboot. Het is op bepaalde plaatsen ook mogelijk om mee te gaan op een boottrip over een kanaal. Een uitgebreide behandeling van alle kanalen is niet aan de orde op deze website maar deze pagina geeft wel een inkijkje in wat je zoal kunt zien met betrekking tot het kanaalwezen, niet alleen de waterwegen zelf maar ook de jaagpaden, sluizen, tunnels en heel soms zelfs een aquaduct of bootlift.

Industrie

Zoals gezegd waren de kanalen een grote uitkomst voor de opkomende industrieën in de 18e eeuw. Dat was namelijk de periode dat de Industriële Revolutie begon en haar hoogtepunt kende in de 19e eeuw eeuw. Zo heeft men bijvoorbeeld het Trent and Mersey Canal aangelegd zodat men het vele keramiek van de pottenbakkerijen in Stoke-on-Trent kon vervoeren (en grondstoffen aanvoeren). Stoke ligt in het westen van Engeland, een regio waar in die tijd veel sprake was van industrie. Kanalen zijn dus veelvuldig aangelegd, uiteraard ook in de andere delen van Groot-Brittannië waar veel opkomende industriën waren.

Info over: Stoke-on-Trent


Sluizentrappen

Het aanleggen van kanalen gaat natuurlijk relatief eenvoudig in vlakke streken maar veel gebieden zijn uiteraard niet vlak. Daarom moesten er regelmatig hoogtes worden overwonnen en in het geval dat de heuvel te hoog was, was zelfs dat niet mogelijk en was een tunnel de enige oplossing. Als de heuvel niet te hoog was dan legde men een sluizentrap aan waarbij de boot in een schutsluis terecht komt. Het water wordt dan verhoogd waardoor je naar een volgende, hoger peilgebied gaat en de volgende 'trap' neemt. De grootste sluizentrap is die van Tardebigg in Worcestershire en is onderdeel van het Worcester and Birmingham Canal (verbindt die twee steden). Die telt maar liefst 30 sluizen en overwint daarmee meer dan 70 meter. Een voorbeeld van een andere beroemde sluizentrap is de Neptune's Staircase vlakbij Fort William in de Schotse Hooglanden. Dit is de langste in Schotland en ook de langste in haar soort in Groot-Brittannië (iets andere type). Deze sluizen zijn onderdeel van het Caledonian Canal, een kanaal dat tevens verschillende meren met elkaar verbindt waaronder het grote en beroemde Loch Ness. Het kanaal mondt uit in dat meer bij het dorp Fort Augustus en aan de noordkant bij de stad Inverness. De langste en steilste van dit type sluizentrap in Engeland is de Foxton Locks in het graafschap Leicestershire, een sluizencomplex aan het Grand Union Canal vlakbij het stadje Market Harborough. Daar vindt u ook een museum.

Info over: Worcester | Birmingham | Fort Augustus | Inverness | Market Harborough


Aquaducten

Een andere manier om hoogteverschillen te overwinnen, of beter gezegd: voorkomen dat je hoogtes en laagtes moet overwinnen (een vallei oversteken), is het bouwen van een aquaduct en dat is gebeurt in het noordoosten van Wales. Het Pontcysyllte Aquaduct is de hoogste oversteekplaats voor kanaalboten ter wereld, is meer dan 300 meter in lengte en tussen de 35 en 40 meter hoog. Het aquaduct vormt een sectie van het Llangollen Canal en overbrugt hiermee een stukje van de Dee Valley. Dat was overigens niet het enige van dit type bouwwerk in deze streek want iets verder oostwaarts werd ook een aquaduct vervaardigt. Dit Chirk Aqueduct behoort overigens samen met het Pontcysyllte Aqueduct én het stroomgebied van het kanaal tot het werelderfgoed.

Info over: Llangollen


Kanaaltunnels

Soms waren de heuvels en bergen te hoog en/of te steil waardoor een sluizentrap of technisch niet mogelijk was of veel te groot zou worden. In zo'n geval maakte men een omweg bij het graven van een kanaal of boorde/groef men een tunnel. De meest imposante - want de langste, dieptste en hoogste - is de Stanedge Tunnel in het graafschap West Yorkshire. De tunnel is maar liefst meer dan 5 kilometer lang en bevindt zich bijna 200 meter zowel onder als boven zeeniveau. Dit traject van het Huddersfield Canal tussen de dorpen Marsden en Diggle kent dus ook de nodige hoogtemeters.

Info over: Hebden Bridge


Bootliften

En dan is er nog een manier om hoogte te overwinnen en dat is per lift. Dat gebeurt op één plek in Engeland en wel in het stadje Northwich in Cheshire, niet bijster ver van zowel de oude stad Chester als het al eerder genoemde Stoke-on-Trent in Staffordshire. Het gaat hier om de Anderton Boat Lift die boten meer dan 15 meter omhoogtakelt in een reservoir, van de river de Weaver naar het Trent & Mersey Canal. Er is in Groot-Brittannië echter nóg een bootlift en deze is van veel latere datum. De Anderton Boat Lift stamt uit 1875 terwijl de Falkirk Wheel in Schotland (bij het gelijknamige stadje en niet ver van Stirling) pas in 2002 opende voor gebruik. Deze bouwde men zodat je per boot van het Falkirk and Clyde Canal naar het hoger gelegen Union Canal kon varen. Voluit heet dat overigens het Edinburgh and Glasgow Union Canal. Zoals de naam al aangeeft verbindt dat kanaal de twee grote Schotse steden. Het bijzondere van deze bootlift is dat deze roteert.

Info over: Chester | Stirling


Seven Wonders of the Waterways

De net genoemde Anderton Boat Lift is net als de al genoemde Stanedge Tunnel en het Pontcysyllte Aquaduct één van de Zeven Wonderen van de Waterwegen. De overige 4 zijn de Caen Hill Lock Flight aan het Kennet and Avon Canal in Wiltshire, het Barton Swing Aqueduct aan het Bridgewater Canal in Manchester, de Bingley Five Rise Locks aan het Leeds and Liverpool Canal in West Yorkshire en het Burnley Embankment aan datzelfde kanaal in Lancashire. Als u meer wilt weten over kanalen, sluizen maar ook wilt weten welke locaties een bezoekerscentrum hebben waar je mogelijk ook kunt meegaan op een boottochtje, kijk dan op de website van de Canal River Trust. Deze organisatie werkt in Engeland en Wales. Voor Schotland is er een andere website, van een andere organisatie. Ook de website van Scottish Canals ziet u hieronder staan. Dat is misschien ook de reden dat de net al genoemde Falkirk Wheel niet tot deze 'wonderen' gerekend wordt.

Meer info: Canal River Trust | Scottish Canals


Jaagpaden

Om een boot voort te bewegen kon men heel vroeger natuurlijk niet gebruik maken van motoren dus gebruikte men toen lastdieren - vaak paarden - om de trekschuit te laten varen, door dieren en soms mensen te laten trekken. Hierdoor was het dus ook nodig dat er naast de kanalen paden lagen waar de paarden of dus mensen konden lopen. Dit zijn zogenaamde jaagpaden - in het Engels tow paths - en zijn nu nog steeds veelvuldig te vinden zowel in/bij steden en in plaatsen in meer landelijke gebieden. Die worden nu gebruikt als wandelpaden en ook wel fietspaden. Een mooi voorbeeld is het jaagpad langs het Kennet and Avon Canal tussen het stadje Bradford-on-Avon en de stad Bath. Daar kan zowel gewandeld als gefietst worden.

Info over: Bradford-on-Avon | Bath


Wat ziet u op nog meer op de foto's?

Op de foto's hierboven ziet u drie locaties voorbij komen die hier boven in de tekst nog niet behandeld zijn. De eerste van de drie is het stadje Skipton in North Yorkshire. Dat ligt aan het Leeds & Liverpool Canal. De tweede is Camden Lock en dat is een sluis in Camden Town, inmiddels al heel lang onderdeel van Londen, niet bijster ver ten noorden van het centrum. Die sluis is onderdeel van het Regent's Canal. De net genoemde Canal River Trust beheert ook drie musea waaronder het National Waterways Museum in Gloucester. Dat bevindt zich in een pakhuis (meest rechter pakhuis op de foto hierboven) aan de haven van de genoemde stad.

Info over: Skipton | Camden | Gloucester
Ook interessant:

Rivieren in Groot-Brittannië


Terug naar:

Natuur en erfgoed in Groot-Brittannië
© 2012-2024 — Groot-Brittannië Liefhebbers