Metro, underground of tube?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: bovenstaande woorden betekenen allen hetzelfde. De metro in Londen wordt wel de
'underground'
genoemd (de ondergrondse) maar ook wel de
'tube'. De ondergrondse paden naar de station wordt vaak aangeduid met de
'subway'.
Bij metrostations zijn die ingangen bij de straat, soms gewoon een trap naar beneden, in andere gevallen een echt station met ook de nodige faciliteiten. Ook zijn
er grote stations waar meerdere metrolijnen samenkomen en ook nog spoorlijnen van het bovengrondse spoor, van de 'gewone' trein. Bekende voorbeelden van dergelijke stations
zijn
King's Cross, Euston, Charing Cross, Liverpool Street, London Bridge, Paddington en
Waterloo maar er zijn veel meer want het spoorwegnetwerk onder -en
bovengronds is enorm in Groot-Londen.
King's Cross is een treinstation met op korte loopafstand
St Pancras International waar oa. de
trein vanuit Nederland en België naar Londen (Eurostar) arriveert. Beide treinstations hebben een gezamenlijk ondergronds metrostation en dat heet
King's Cross & St Pancras (International).
De treinen die bovengronds door Londen rijden vertrekken zeer frequent, de gemiddelde metrotreinen rijden zelfs zeer vaak, meestal om de paar minuten. De metro is overigens niet overal
ondergronds, bepaalde trajecten zijn bovengronds, soms afwisselend. De enige lijnen die volledig ondergronds zijn, zijn de
Victoria Line en
de
Waterloo & City Line. In de hoofdstad
van het Verenigd Koninkrijk kunt u gebruik maken van verschillende betaalmogelijkheden. Natuurlijk kunt u bij een loket of automaat een kaartje kopen voor een bepaalde dienst
maar handiger (en goedkoper) is het gebruik van een
Oyster Card. Dat is een chipkaart waarmee u de poortjes naar het perron van het station kunt openen
waarmee u gelijk incheckt. Als u uitstapt en op dezelfde manier het perron op het eindpunt verlaat dan checkt u uit. Zo'n
Oyster Card kunt u hergebruiken
want u kunt die gewoon opladen bij een automaat op één van de stations. Vóórdat u op reis gaat kunt u een
Visitor Oyster Card online bij de
Visit Briain Shop
aanschaffen en laten toesturen. U kunt zelf bepalen hoeveel tegoed er op zit. Het is tegenwoordig ook mogelijk om met uw (
contactless) bankpas in -en uit te checken.
Mogelijk dat er nog wel kosten bij komen omdat je een kaart van een bank buiten het VK bezit.
Meer info:
Een Visitor Oyster Card online kopen
Metrolijnen in Londen
Londen telt meerdere undergroundlijnen en dat is niet zo gek gezien de enorme omvang van Groot-Londen. Dat betekent dat u ook prima buiten het centrum kunt overnachten
mocht u dat willen. Hieronder worden kort de lijnen behandeld, elke lijn heeft zijn eigen kleur, handig als u een metrokaart bestudeert. Het dient geen verrassing te zijn
dat de metrotreinen allen door bepaalde delen van het centrum van Londen (in de meest brede zin) rijden.
Bakerloo (bruin): rijdt vanaf
Elephant and Castle dat in de buurt ligt van
Waterloo naar
Harrow & Wealdstone
in het noordwesten. Deze lijn komt door het centrum van Londen zoals de stations
Waterloo, Embankment, Charing Cross, Piccadilly Circus, Oxford Circus
en
Marylebone. Er zijn plannen om de lijn door te trekken voorbij
Elephant and Castle verder zuidoostwaarts naar
Lewisham
Central (rood): rijdt vanaf
West Ruislip in het noordwesten naar
Epping in het noordoosten. De lijn gaat echter wel
via het centrum waaronder de stations
Bond Street, Oxford Circus, Victoria en
Holborn en de Londense
city waar u kunt uitstappen
op
St Paul's. De
Central Line heeft echter ook een ander westelijk eindpunt en dat is
Ealing Broadway.
Circle (geel): de
Circle Line maakt een lus door het centrale deel van Groot-Londen al is het geen precies rondje. Deze
underground rijdt vanaf
Edgeware Road, maakt een rondje door het centrum en omstreken en keert terug in westwaartse richting maar dan met eindpunt
Hammersmith.
Onderweg kun je oa. uitstappen op
Paddington, High Street Kensington, Westminster, Temple, Tower Hill, King's Cross St Pancras en
Baker Street.
District (groen): rijdt van
Richmond in het westen naar
Upperminster in het oosten. Net als bij de
Central Line
heeft deze lijn ook een alternatief eindpunt, sterker: twee mogelijk andere eindstations en dat is wederom
Ealing Broadway in het westen
en
Wimbledon in het zuidwesten. Als je met deze metro reist dan kun je bijvoorbeeld uitstappen
op
Kew Gardens, Hammersmith, South Kensington, Victoria, Westminster, Embankment, Blackfriars en
Tower Hill
Hammersmith & City (roze): volgt voor een deel het traject van de
Central Line (noordelijke deel). Het westelijke uiteinde
is
Hammersmith, het oostelijke
Barking. Onderweg kun je oa. uitstappen op
Baker Street, Euston Square, King's Cross St Pancras en
Liverpool Street.
Jubilee (grijs): rijdt van
Stanmore in het noordwesten naar
Stratford ten oosten van het centrum maar maakt
een flink lus door het centrum en komt ook ten zuiden van de Theems. Deze
underground passeert oa. de stations
Wembley Park, Green Park, Westminster, Waterloo,
Southwark, London Bridge, Canary Wharf, North Greenwich en West Ham.
Metropolitan (paars): rijdt van
Aldgate in de
city naar het verre westen waarbij er drie mogelijke eindpunten
zijn. Dat zijn
Uxbridge, Amersham en
Chesham. De laatste twee zijn kleine stadjes in landelijk
Buckinghamshire, zover strekt het
stelsel zich uit. Voorbeelden van andere stations langs het traject zijn
Harrow-on-the-Hill, Wembley Park, Baker Street, Euston Square, King's Cross St Pancras
en
Liverpool Street.
Northern (zwart): rijdt van noord naar zuid via twee verschillende trajecten. Aan beiden kanten zijn er twee verschillende uiteinden, namelijk
High Barnet en
Edgware in het noorden en
Battersea Power Station en
Morden in het zuiden.
Battersea Power Station was vroeger een energiecentrale pal aan de Theems, inmiddels een complex met oa. appartementen en horeca.
Edgware
moet u overigens niet door elkaar halen met station
Edgeware Road dat elders gesitueerd is. Met deze lijn kunt u bijvoorbeeld naar
Hampstead,
Camden Town, Euston, King's Cross St Pancras, Leicester Square, Charing Cross, London Bridge, South Wimbledon en
Clapham Common.
Piccadilly (donker blauw): rijdt van
Cockfosters in het noorden naar
Heathrow (
Airport: verschillende terminals)
in het westen. Voorbeelden van stations langs deze lijn zijn
Finsbury Park, Arsenal, King's Cross & St Pancras, Covent Garden, Leicester Square, Piccadilly Circus, Hyde Park Corner,
Knightsbridge en
Hammersmith. Ook de
Piccadilly Line heeft in het westen een alternatief eindpunt en dat is
Uxbridge in het noordwesten.
Victoria (licht blauw): rijdt van
Waithamstow Central in het noorden naar
Brixton
ten zuiden van de Theems. De metro rijdt oa. langs
Tottenham Hale, Finsbury Park, Highbury & Islington, King's Cross & St Pancras, Oxford Circus,
Victoria, Pimlico en
Vauxhall.
Waterloo & City (licht groen): de
Waterloo & City Line is een kort traject
tussen
Waterloo aan de rand van het centrum (vlakbij
Westminster) naar
Bank in de
City of London.
Er is geen tussenliggende stop. Deze lijn is ooit in het leven geroepen om treinreizigers vanuit regionen ten zuidwesten van de hoofdstad - die op
London Waterloo aankomen - een snelle link te bieden naar
de Londense
city, het financiële centrum van Groot-Brittannië.
Meer info:
Tube & Rail (en meer) maps in Greater London
Docklands Light Railway (DLR)
De
Docklands Light Railway is een zelf rijdende metrotrein in het havengebied van Londen, dus het meer oostelijke deel van de stad.
Deze heeft verschillende eindpunten.
Behalve het havengebied rijdt deze ook tot aan
Bank in de
City of London (financiele district)
en
Stratford International. De drie zuidelijke uiteinden zijn
Lewisham, Woolwich Arsenal
en
Beckton. U kunt met de DLR bijvoorbeeld ook naar
Greenwich, Canary Wharf, Tower Gateway, West Ham
en het
London City Airport reizen. De DLR staat ook op de bovenstaande pagina met kaarten.
De bovengrondse trein
De
London Overground is zoals de naam al aangeeft een bovengronds spoorwegnetwerk en de treinen daarop rijden niet in het centrum. Deze arriveren aan de randen van de centra en
bieden vervoer vanuit de buitenwijken in
Greater London (en zelfs het graafschap
Hertfordshire) naar de hoofdstad. Naast het netwerk
van het net genoemde bovengrondse stelsel zijn er ook allerlei andere spoorwegmaatschappijen die door de stad komen. De treintijden daarvan kunt u goed bekijken op de volgende website.
Meer info:
Treintijden bekijken op National Rail
Tram, bus, boot en taxi
Naast de
London Tube, de
DLR en de bovengrondse treinen zijn er nog meer vormen van openbaar vervoer in Londen. Zo is er een tramlijn,
tal van busdiensten en boten die naar verschillende plekken langs de Theems varen. De tram rijdt ten zuiden van de Theems, tussen
Wimbledon
in het westen en
Beckenham Junction in het oosten. Een alternatief eindpunt in het oosten is
New Addington want in het oostelijke
deel van het traject zit er een vertakking in de lijn. De bussen rijden overal, de karakteristieke rode dubbeldekkers zult u regelmatig zien rijden. Het is ook mogelijk te reizen
per boot. De
Thames Clippers (busboot) bevaren de Theems van
Barking Riverside in het oosten tot
Putney
in het westen. Voorbeelden van punten langs de rivier waar u kunt afstappen zijn
Greenwich, Canary Wharf, London Bridge City, Westminster, London Eye (Waterloo),
Battersea Power Station en
Chelsea Harbour. En mocht u geen zin hebben om met het ov te reizen en graag de taxi te willen pakken dan kan dat. Net
als de rode dubbeldekkerbussen zijn de zwarte taxi's (
black cab) zeer karakteristiek voor het Londense straatbeeld.
Meer info:
London Bus |
Thames Clippers |
London Taxis
Waar kan ik de Oyster Card gebruiken?
Eerder op deze pagina is al de
(Visitor) Oyster Card vermeld. Deze kunt u gebruiken voor de metro (
underground/tube)
maar ook voor de trein, voor de DLR, voor de tram en voor de bus. Als u gebruik maakt van metro of trein dan dient u in -en te uitchecken, in het geval van de bus
of tram hoeft u alleen maar in te checken omdat men daar gebruik maakt van een vaste ritprijs. De kaart biedt daarnaast korting als u gebruik maakt van de busboot
(
Thames Clippers) en mogelijk ook andere rivierboten.