Reisverslag: 9 dagen in Zuidoost Engeland, Bath en Cambridge

De kliffen en kustpaden van de Jurassic Coast in Dorset

Samenvatting

Deze reis ging per trein door het zuiden van Engeland, naar mooie kustgebieden en historische steden. De uitzondering is de stad Cambridge dat meer in het oosten van het land ligt. Het startpunt was Kent in het zuidoosten. U kunt het traject uiteraard net zo goed met de auto afleggen. De rondreis ging eerst langs het historische stadje Canterbury in Kent, bekend van zijn schitterende kathedraal (werelderfgoed). Daarna een verblijf in Hastings aan de de kust van East Sussex. Lees over korte uitstapjes naar het prachtige kleine stadje Rye, het beroemde slagveld van Hastings in Battle en als hoogtepunt de wandeling langs de prachtige witte kliffen genaamd de Seven Sisters. Vervolgens naar Weymouth in Dorset en de eveneens bezienswaardige Jurassic Coast (ook werelderfgoed). Daarna met de trein het binnenland weer in, naar de befaamde historische stad Bath, wederom werelderfgoed, dat onder andere bekend is vanwege zijn Romeinse Baden en 'Georgian' architectuur. Afsluitend een bezoek aan de bekende universiteitsstad Cambridge.

Veel plezier met lezen! Wie ook een dergelijke reis wil maken, kan altijd een plan op maat aanvragen.

Reisverslagen per dag

Canterbury East Sussex Portsmouth Dorset Bath Cambridge

Reizen met het openbaar vervoer

Met de trein in zuid Engeland

Er zijn uiteraard verschillende manieren om naar zuid Engeland te reizen. Als het gaat om het gebruik maken van de veerboot liggen de overtochten vanuit Duinkerke en Calais naar Dover (Kent) voor de hand. Ik heb er echter voor gekozen de nachtboot van Hoek van Holland naar Harwich (Essex) te nemen. Ik reis namelijk vanuit Groningen naar Rotterdam en stap daarna over op de trein naar Hoek van Holland (station Hoek van Holland Haven). Je kunt natuurlijk ook de auto meenemen op deze veerboot.

Deze boot vertrekt 's avonds laat en komt zeer vroeg aan in Engeland. Je kunt rond 6.30 uur Engelse tijd van de boot af en dus heb je de gehele dag nog voor je. Er rijden vanaf Harwich International (pal voor de terminal) aansluitende treinen, onder andere naar Londen. Kijk hier om een overtocht te boeken van Hoek van Holland naar Harwich.


Zoals gezegd kun je per trein naar Hoek van Holland Haven reizen, vanaf Rotterdam Centraal. Als je van de boot af gaat in Harwich kun je de trein pakken richting Londen. Mijn eerste verblijfplaats was het stadje Canterbury in Kent dus stapte ik over in Stratford (kijk voor meer info over hoe verder bij het reisverslag op dag 1).

Met de trein reizen in Engeland is prima te doen. Ik ondervond dat er zeer frequent treinen reizen op allerlei trajecten, in ieder geval in dit deel van het land. Als je een smartphone hebt waarmee je dus gebruik kunt maken van apps, download dan ook (gratis) de app van National Rail. Daarop vind je onder andere een reisplanner en live informatie over het treinverkeer in Groot-Brittannië. Pak je mobiele telefoon en kijk dan hier om de National Rail App te downloaden.


Aangezien ik veel met de trein zou reizen deze rondreis, had ik besloten een zogenaamde Britail treinkaart aan te schaffen. Dat is een kaart specifiek voor toeristen/bezoekers waarop je meerdere dagen kunt reizen. Je moet echter wel veel gaan reizen met de trein wil het uit kunnen want prijzig is deze wel. De Britrail kaart is echter wel enorm handig omdat je op elke trein kunt stappen die voorbij komt hetgeen je een enorme flexibiliteit verschaft. Er zijn verschillende varianten van deze kaart. Ik had de Britail England Consecutive Pass voor 8 dagen. Ze zijn er ook voor andere aantallen reisdagen.

Hoe gaat het in zijn werk: je bestelt hier een Britrail Kaart op de officiële website van het Britse toerisme. Je krijgt na de bestelling de kaart thuisgestuurd. Het is overigens geen pasje maar gewoon een papiertje. Wanneer je in Engeland bent laat je deze stempelen en dus activeren bij een kaartjesloket op het treinstation. Zoals je ziet (zie foto) kan dat ook op het station van Harwich International (waar de boot arriveert).
→ Terug naar overzicht van reisverslagen

© 2012-2024 — Groot-Brittannië Liefhebbers